Kabinet investeert miljoenen in veiligere stationsomgevingen

Leestijd: 2 minuten

Om de sociale veiligheid op en rond stations te verbeteren, trekt het kabinet 34,4 miljoen euro uit. De investeringen zijn onderdeel van het programma ‘Een veilig station; altijd voor iedereen’. ‘Het kan niet zo zijn dat mensen de trein mijden omdat het stationsgebied onveilig voelt’, aldus staatssecretaris Thierry Aartsen.

Het actieplan richt zich op de aanpak van onveilige stations en hun directe omgeving. Niet alleen vervoerders en ProRail spelen hierin een rol, maar ook gemeenten en maatschappelijke organisaties, zegt Van Aartsen. ‘Een ov-reis stopt niet bij het poortje.’ Daarom wordt de publieke ruimte rond stations nadrukkelijk meegenomen in de veiligheidsaanpak.

Voor het programma is 20 miljoen euro gereserveerd, schrijft Van Aartsen aan de Tweede Kamer. Daarmee worden zogeheten stationsdeals gesloten tussen het Rijk, vervoerders, ProRail, gemeenten en andere partners. De maatregelen variëren van betere verlichting en cameratoezicht tot het vergroten van de aanwezigheid van toezichthouders. Extra aandacht gaat uit naar de veiligheid van vrouwelijke reizigers.

Ook worden lokale stationsschouwen georganiseerd, waarbij stations worden beoordeeld vanuit het perspectief van specifieke doelgroepen. De eerste maatregelen op drie geselecteerde stations moeten in de eerste helft van 2026 van start gaan.

Toezicht en techniek

Naast het programma wordt nog eens 14,4 miljoen euro beschikbaar gesteld voor aanvullende veiligheidsmaatregelen. NS ontvangt 12 miljoen euro subsidie voor de aanschaf van bodycams voor conducteurs. ProRail en NS krijgen gezamenlijk 4,6 miljoen euro om cameratoezicht en fysieke aanpassingen op stations te verbeteren.

Voor station Maarheeze is 2,3 miljoen euro vrijgemaakt ter compensatie van extra beveiligingskosten die NS daar in 2024 maakte. Maarheeze ligt vlak bij het asielzoekerscentrum in Budel. Vanwege meldingen over overlast heeft de NS daar permanente controles ingezet.

De aanpak is een vervolg op het huidige Convenant Sociale Veiligheid in het ov (2020–2025). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt met vervoerders en andere partners aan een nieuw Landelijk Akkoord Sociale Veiligheid voor 2026–2030. Dit akkoord moet samenwerking en kennisdeling structureel borgen.