Nederlanders kiezen fastfoodketens vooral op basis van ‘locatie’ en ‘gemak’. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 respondenten. Ook het ‘aanbod’ en ‘aanbiedingen’ spelen een belangrijke rol.
Uit het onderzoek blijkt dat 39 procent van de consumenten ‘locatie’ en ‘gemak’ noemt als belangrijkste redenen om een fastfoodketen te bezoeken. Andere praktische factoren, zoals ‘snelheid’ (27 procent) en ‘beschikbaarheid’ (25 procent), worden ook vaak genoemd.
‘Klanten willen geen grote moeite doen voor hun bestelling’, stelt het onderzoek. ‘Een gebrek aan gemak of te lange reistijd zorgt ervoor dat ze sneller een alternatief overwegen.
Naast praktische overwegingen speelt het aanbod van eten en drinken een grote rol. Voor 33 procent van de respondenten is het assortiment bepalend bij de keuze voor een keten. Dit kan variëren van specifieke gerechten waar klanten naar op zoek zijn, tot de voorkeur voor een breed scala aan opties, aldus Multiscope.
‘Een gevarieerd menu kan net het verschil maken’, stelt Multiscope. ‘Vooral als klanten een specifieke voorkeur hebben, bijvoorbeeld voor vegetarische opties of lokale specialiteiten.’ Dit laat zien dat fastfoodketens hun aanbod strategisch kunnen inzetten om een breed publiek aan te spreken.
Jongeren gevoelig voor aanbiedingen
Voor jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar zijn aanbiedingen een belangrijke drijfveer. Zo noemt 28 procent van deze leeftijdsgroep kortingen en acties als reden om voor een specifieke keten te kiezen. Bij oudere leeftijdsgroepen, zoals 35- tot 49-jarigen (18 procent) en 50-plussers (13 procent), is dit minder gebruikelijk.
Volgens de onderzoekers speelt het beschikbare budget een grote rol. ‘Jongere generaties hebben vaak minder te besteden en reageren daarom sterker op prijsacties. Dit biedt kansen voor ketens om deze groep te bereiken met gerichte aanbiedingen,’ aldus Multiscope.
De Nationale Benchmark Fastfoodketens biedt inzicht in consumentengedrag en voorkeuren binnen de Nederlandse fastfoodmarkt. Naast praktische en financiële overwegingen belicht het onderzoek ook loyaliteit en merkvoorkeur.
Het rapport omvat thema’s zoals reclame-effectiviteit, merkbekendheid, bezoekfrequentie en bestedingen. Multiscope ondervroeg 7.180 Nederlanders van 18 jaar en ouder.