Het Haarlemse burgerberaad Parkeren heeft tien adviezen gepresenteerd aan wethouders Bas van Leeuwen en Robbert Berkhout. Die hadden daarom gevraagd nadat een referendum over het parkeerbeleid voor de gemeente desastreus was uitgepakt.
De gemeente Haarlem wilde in een aantal wijken het parkeerbeleid drastisch op de schop nemen, zo schreef het college van B en W in de inmiddels ingetrokken ‘Nota Uitwerking parkeerregulering: Uitbreiding betaald parkeren in Haarlem’.
Zo wilde de gemeente in gebieden met een hoge parkeerdruk betaald parkeren invoeren zonder draagvlakonderzoek. Verder staat in de nota dat het aantal parkeervergunningen zou worden gemaximaliseerd.
Tegenstanders kregen het voor elkaar om een referendum over de plannen te houden. Vervolgens stemde een ruime meerderheid van 81,6 procent tegen, bij een opkomst van 37,71 procent. Op verzoek van het college van B en W werd vervolgens een burgerberaad ingesteld dat moest onderzoeken welke maatregelen wel mogelijk zouden zijn.
Allereerst erkent het burgerberaad dat het nodig is om de huidige wijze van parkeren aan te pakken. ‘Er komen nu eenmaal meer auto’s omdat de stad groeit, en de auto’s worden ook steeds groter.’
Aan de andere kant is parkeren ook een emotioneel onderwerp, aldus het beraad. ‘Veranderingen kunnen dreigend zijn, omdat men niet weet of, en hoe, zo’n verandering hen raakt. Het is van belang dat deze emoties erkend worden.’ De gemeente moet daar in de communicatie rekening mee houden.
Verder zou de stad deze adviezen van het burgerberaad kunnen overnemen. Dit zijn:
- Fiets als alternatief voor de auto
Stimuleer dat mensen meer de fiets pakken in plaats van de auto door betere, veiliger, en beter verlichte fietspaden.
- Alternatieven voor de auto(bezit)
Goede alternatieven creëren voor de auto. Dan gaat het over betere fietspaden, meer deelvervoer aanbieden en het ov verbeteren.
- Gecombineerde P+R en parkeren op afstand
Creëer meerdere parkeerlocaties aan de rand van de stad, al erkent het burgerberaad dat dit niet altijd een volwaardig alternatief is voor direct voor de deur parkeren.
- Dynamisch parkeren (slimmer en efficiënter parkeren door benutten van bestaande plekken)
Buurtbewoners ‘s avonds laten parkeren op parkeerplaatsen van bedrijven, winkels, ziekenhuizen en provincie.
- Vergunningen voor objecten (zoals bouwcontainers) op parkeerplaatsen
Zorg dat minder parkeerplaatsen bezet worden gehouden door bouwcontainers door dit vergunningplichtig te maken in de gehele gemeente.
- Betaalbare parkeervergunning voor alle Haarlemmers
Zorg dat een parkeervergunning voor de 1e auto voor ieder huishouden betaalbaar is en maak duidelijk waarom deze regelgeving nodig is.
- Parkeervergunning voor essentieel personeel
Maak het mogelijk werkgevers voor bepaalde beroepsgroepen een parkeervergunning kunnen aanvragen.
- Nut en noodzaak Canadees parkeren
Per straat duidelijk maken of half op de stoep parkeren wel of niet is toegestaan.
- Toegankelijk taalgebruik over parkeerbeleid
Neem oprecht de tijd voor de strategie en uitvoering van de communicatie, zodat burgers zich in kunnen leven. Stem communicatie meer af op de burger ipv op het ambtelijke proces.
- Stem van burger(beraad) over parkeerbeleid
Laat in je parkeerbeleid helder zien dat de adviezen van het burgerberaad zijn meegenomen.
Het college van B en W stuurt begin november een eindverslag van het gesprek met de stad naar de gemeenteraad. Daarna wil het stadsbestuur met de raad in gesprek over de mogelijke vraagstukken die voortkomen uit het gesprek met de stad.
Uiteindelijk verwacht het college in maart 2025 een nieuwe parkeernota aan te kunnen bieden.