De toekomstige Utrechtse stadswijk Rijnenburg krijgt een van de grootste landschapsparken van Nederland, inclusief een recreatieplas. Dit park wordt een centraal onderdeel van de gebiedsontwikkeling, die sterk focust op een gezonde en groene leefomgeving. Het plan, dat vanaf 2035 in gang wordt gezet, omvat naast 25.000 woningen en 12.500 werkplekken, ook meerdere (sport)voorzieningen.
Een van de belangrijkste kenmerken van Rijnenburg is de integratie van groen en water in de wijk. De gemeente Utrecht wil met deze groene wijk de woningcrisis helpen oplossen en tegelijkertijd invulling geven aan biodiversiteit en klimaatadaptatie.
Het uitgangspunt van een gezonde groene leefomgeving staat bij de bouw van de wijk voorop, schrijft wethouder Eelco Eerenberg van ruimtelijke ordening.
Het grootste groenproject van de nieuwe wijk wordt een landschapspark, met een recreatieplas voor bewoners en bezoekers uit de regio. Het stadspark wordt volgens de gemeente een van de grootste in Nederland.
Het park en andere groene zones worden ingezet om de wijk te verkoelen. Water speelt er een prominente rol, om extreme regenval op te kunnen vangen en vast te houden. Hierdoor moet ook de biodiversiteit een grote groeispurt kunnen maken.
Volwaardige wijk
De toekomstige stadswijk Rijnenburg wordt de grootste woningbouwlocatie van Nederland. Rijnenburg zal een volwaardige wijk worden, compleet met scholen, zorginstellingen, winkels en sportfaciliteiten.
De wijk bestaat grotendeels uit appartementen en de gebouwen staan op een stadse manier dicht bij elkaar. Een groot deel daarvan moet betaalbaar worden. ‘Veel mensen zijn op zoek naar een woning en wij willen er alles aan doen om Utrecht aantrekkelijk en betaalbaar te houden’, stelt Eerenberg .
De wijk wordt niet alleen een plek om te wonen, maar ook om te werken. Uit het onderzoek blijkt dat er ruimte is voor ongeveer 12.500 arbeidsplaatsen in de wijk. Hierbij wordt gekeken naar het creëren van duurzame werkgelegenheid.
Voorzieningen en infrastructuur
Om de geplande hoge aantallen woningen te bouwen moeten er in de wijk voldoende voorzieningen komen en goed openbaar vervoer. Infrastructuur in en rondom Rijnenburg moet worden versterkt, zegt de gemeente.
Op dit moment is het gebied slecht bereikbaar via snelwegen, openbaar vervoer en fietspaden. Daarom investeert de gemeente Utrecht, samen met regionale partners, in hoogwaardige openbaarvervoersverbindingen en mobiliteitshubs.
Het doortrekken van de Merwedelijn, de bestaande tramlijn die wordt omgevormd tot metro, speelt hierbij een belangrijke rol. De gemeente wil het de toekomstige bewoners aanmoedigen om de auto te laten staan en te fietsen, lopen of het openbaar vervoer te nemen.
De verdere uitwerking van de plannen vindt plaats in samenwerking met onder andere de provincie, een consortium van grondeigenaren, ontwikkelaars, beleggers en woningbouwcorporaties.
Naast woningen, heeft het stadsbestuur een groot deel van de polder ingepland als een permanent energielandschap, met zonnepanelen en windmolens.
Het nieuwe kabinet is daar mordicus tegen en heeft in het regeerprogramma opgenomen dat woningen altijd boven windmolens zouden moeten gaan. Ook wil het kabinet stevig de regie nemen op het gebied van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening.
De gemeenteraad van Utrecht neemt naar verwachting in 2026 een besluit over de definitieve plannen voor Rijnenburg. De bouw start dan vanaf 2035, wat de gemeente eerder op kritiek kwam te staan.