Het stationsgebied van Nijmegen staat aan de vooravond van een ingrijpende transformatie. Het stadsbestuur wil aan de hand van een nieuwe gebiedsvisie het gebied groener, leefbaarder en aantrekkelijker maken met minder auto’s en meer ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer.
De gebiedsvisie voor het Stationsdistrict Nijmegen schetst een toekomstbeeld voor het gebied tot 2050. Het gebied is volgens het Nijmeegse college van B en W een belangrijk openbaar vervoersknooppunt en moet dat ook in de toekomst blijven.
Met tweeduizend nieuwe woningen en de bouw van een nieuwe westentree, inclusief een stalling voor zevenduizend fietsen, ondergaat het Nijmeegse stationsgebied de komende jaren een flinke transformatie.
Het stadsbestuur zet in de gebiedsvisie vooral in op vergroening en het verminderen van autoverkeer.
‘Dit betekent meer ruimte voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer, terwijl het autoverkeer wordt teruggedrongen’, aldus het college.
Eén van de meest in het oog springende elementen van het plan is de aanleg van een groene corridor aan de westzijde van het stationsgebied.
‘Dit moet het gebied niet alleen visueel aantrekkelijker maken, maar ook bijdragen aan een gezonder leefklimaat’, aldus het Nijmeegse stadsbestuur.
Herstel lanenstructuur
Daarnaast krijgen de cultuurhistorische kenmerken van het gebied, zoals de stuwwal, de negentiende-eeuwse singels en villa’s, en de wederopbouwarchitectuur, meer aandacht.
Het herstel van de historische lanenstructuur aan de centrumzijde is daar een belangrijk onderdeel van. Aan de westkant van het gebied wordt juist ingezet op een natuurlijker groen karakter in de omliggende woonwijken.
De gebiedsvisie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met bewoners van de stad. Er zijn gesprekken gevoerd met stakeholders, belanghebbenden en deskundigen.
Afgelopen juni vond een afsluitend stadsgesprek plaats waar Nijmegenaren hun visie konden delen.
Noël Vergunst, wethouder Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening, zegt dat het Stationsdistrict het visitekaartje van de stad moet worden. ‘Dat moet groener, aantrekkelijker en met minder auto’s.’
Het college heeft inmiddels de gebiedsvisie naar de gemeenteraad gestuurd. De raad neemt hierover begin oktober een besluit.