Als het aan Urgenda en omwonenden ligt kan Rotterdam The Hague Airport (RTHA) plaatsmaken voor een groene stadswijk voor 25.000 mensen. De gemeente Rotterdam en Schiphol, de eigenaar van RTHA, zien weinig heil in het ambitieuze plan.
Urgenda en de omwonenden, verenigd in Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam (BTV), lieten voor hun plan verschillende scenario’s doorrekenen door economen: voortzetting van de luchthaven, inkrimping van Rotterdam Airport tot een zakenvliegveld, en tot slot sluiting en het ontwikkelen van een nieuwe stadswijk op de plaats van de luchthaven.
In de stadswijk, onder de voorlopige naam ‘Stadskwartier Noorderbos’, is volgens beide organisaties ruimte voor 12.500 woningen, 10.000 nieuwe banen, een groot waterbergingsgebied en een bos.
De nieuwe wijk, een ontwerp van stedenbouwkundige bureau Ziegler Branderhorst, moet klimaatneutraal worden en bestand zijn tegen extreme omstandigheden in de toekomst.
Hinder en gezondheidsschade
Volgens omwonenden van het vliegveld en Urgenda veroorzaakt de luchthaven, met een oppervlakte zo groot als het centrum van Rotterdam, ernstige gezondheidsschade en hinder voor meer dan 100.000 omwonenden.
De provincie Zuid-Holland onderzoekt op dit moment al wat de gevolgen zijn als het vliegveld van Rotterdam wordt getransformeerd tot een bedrijventerrein, een recreatie- of natuurgebied of een woningbouwlocatie.
Het is alleen nog maar de vraag of de Rotterdamse gemeenteraad wat voelt voor het plan. De gemeenteraad stemde vorig jaar maart tegen een initiatiefvoorstel van GroenLinks, PvdA, SP, Partij voor de Dieren, Christen Unie en SGP om te onderzoeken of het vliegveld kan worden getransformeerd tot een groene stadswijk.
In 1956 opende Rotterdam The Hague Airport (RTHA) als een zakenvliegveld. Daar zijn veel vakantievluchten bijgekomen. Jaarlijks landen en vertrekken er meer dan 56 duizend vliegtuigen met in 2023 2,2 miljoen passagiers.
Volgens de raadsmeerderheid is een vliegveld vlak bij de stad noodzakelijk. Dat het publiek er hetzelfde overdacht, bleek uit zou blijken uit stemhulp Kieskompas tijdens de Provinciale Statenverkiezing vorig jaar. Die zou aantonen dat 75 procent van de deelnemers wil dat het vliegveld openblijft, aldus Omroep West.
Opbrengst erfpacht
De twee grootste fracties in de Rotterdamse gemeenteraad, Leefbaar Rotterdam en de VVD, zeggen bovendien dat veel Rotterdammers hechten aan het gemak van een vliegveld dichtbij. Ook zou sluiting volgens beide fracties slecht zijn voor het vestigingsklimaat en het toerisme.
Daarnaast levert RTHA de gemeente Rotterdam nu erfpachtinkomsten op die komen te vervallen als de luchthaven plaatsmaakt voor een stadswijk.
Daartegenover staat volgens Urgenda en BTV dat grond die als bouwgrond kan worden uitgegeven, veel meer waard is dan grond die verhuurd is aan een vliegveld. Per saldo levert dit volgens de onderzoekers 2,4 miljard euro ‘winst’ op.
Rotterdam: vliegveld blijft open
Een woordvoerder van de Rotterdamse wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer, verantwoordelijk voor de luchthaven, bevestigt tegenover ANP dat het college geen plannen heeft voor een nieuwe bestemming van het vliegveld.
‘Dit college heeft afgesproken dat het vliegveld openblijft. De wethouder focust zich op het verminderen van de geluidsoverlast voor omwonenden’, aldus de woordvoerder.
Begin deze maand liet Schiphol Group, de eigenaar van RTHA, in reactie op het onderzoek van Zuid-Holland weten dat iedereen onderzoek mag doen naar een alternatief gebruik van de luchthaven.
‘Uiteindelijk kan alleen de minister van Infrastructuur en Waterstaat beslissen of de luchthaven blijft bestaan en in welke vorm’, aldus Schiphol.
Daaraan voegt de RTHA-eigenaar nog toe dat het huidige kabinet geen plannen heeft om de exploitatie van het luchthaventerrein te wijzigen.
Verlenging luchthavenvergunning
De luchthaven meldt op zijn website afgelopen donderdag dat het in de afrondende fase zit van de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit.
In deze vergunning wordt onder andere vastgelegd waar de luchthaven ligt en wat de grenzen zijn waar de gebruikers van de luchthaven zich aan moet houden.
‘Het uitgangspunt van het nieuwe luchthavenbesluit is minder hinder voor de omgeving.’