PvdA Haarlem wil 1.250 woningen in Reinaldapark

Leestijd: 3 minuten

De PvdA wil 1.250 woningen realiseren in het Haarlemse Reinaldapark. Enkele sport- en groenelementen moeten daarvoor wijken. Ondanks de nog te onderzoeken financiën en ambtelijke capaciteit ziet de partij het plan als uitvoerbaar en noodzakelijk vanwege een toekomstige bouwstagnatie.

De partij, die gelijk aan GroenLinks met acht zetels de grootste is, heeft een voorstel gepubliceerd voor een beoogde gebiedsvernieuwing tussen de N205 en de zuidelijke rand van het Reinaldapark, genaamd ‘de Nieuwe As van Oost’.

Het plan wordt pas in oktober besproken in de gemeenteraad. Mocht het plan groen licht krijgen wil de partij in 2026 het stedenbouwkundig plan realiseren en in 2028 met de bouw starten.

Het plan bevat 1.250 woningen, waarvan veertig procent sociale huur en zestig procent middenhuur. De bedoeling is om te gaan “bouwen voor de buurt”: inwoners uit Oost en Schalkwijk, zoals alleenstaanden of jongeren, krijgen voorrang.

‘In Haarlem hebben we een wachttijd van zo’n acht jaar voor een woning. Buurtbewoners hebben vaak het idee dat nieuwbouw “niet voor hen” is’, zei fractievoorzitter Maarten Wiedemeijer eerder aan NH Nieuws. ‘In het Reinaldapark kunnen we als gemeente onafhankelijk van projectontwikkelaars zelf plannen realiseren.’

De partij ziet veel beschikbare ruimte voor werkgelegenheid en voorzieningen, zoals kinderopvang, huisarts, maar ook cultuur, horeca en sport. Het pannenkoekenhuis ziet de partij als een belangrijke buurtverbinder die ze graag willen behouden.

Voorzieningen en groen wijken

Wel moeten voorzieningen wijken voor de nieuwbouwplannen, zoals een aantal huidige sportlocaties. In het voorstel zijn al verschillende suggesties gedaan. Zo wijst Wiedemeijer op de fusie van een al krimpende voetbalclub en de mogelijkheid van indoor-sportlocaties op de begane grond van de nieuwe appartementen.

Ook moet er groen verdwijnen. Dit noemt Wiedemeijer onvermijdelijk vanwege de woningbouwopgave. Hij wijst op de plannen die beogen veel ruimte voor groen tussen de woontorens te realiseren.

Uniek voor het initiatiefvoorstel is dat de verdere uitwerking van het gebied in co-creatie met de buurt wordt gedaan. ‘Bewoners uit omliggende buurten worden geloot om van begin tot einde mee te kunnen denken, zo brengen we vernieuwing in de Haarlemse participatie’, zegt de partij op hun website.

De PvdA noemt twee kwesties die het plan mogelijk in de weg staan en die nader dienen te worden onderzocht. Dat is de financiering, gezien de sociale huurwoningen en de te vestigen voorzieningen, en huidige de ambtelijke capaciteit, gezien de vele lopende woningbouwprojecten.

Nieuwe ov-hub

De PvdA is positief over de veranderende bereikbaarheid van het gebied, maar verwacht wel moderne strategieën te nemen. ‘Aan de overkant van de Schipholweg, in de Boerhaavewijk, is al betaald parkeren ingevoerd bij de bouw van de nieuwe woonwijk daar. Dat zal hier ook moeten, om het autogebruik zoveel mogelijk te beperken.’

Ook heeft de locatie, tussen de stadsdelen Oost en Schalkwijk, logistieke kansen. ‘We zitten hier perfect tussen het treinstation Haarlem-Spaarnwoude en de nieuw te bouwen ov-hub aan het Spaarne in. Dus het wordt ook aantrekkelijk om in deze wijk te wonen, zonder de auto te gebruiken.’

In het voorstel wijst de partij verder op het belang van nieuwbouwplannen voor de periode 2028-2032, de periode na de huidige coalitieperiode. Momenteel werkt de gemeente al aan de bouw van 10.000 woningen tot 2030, maar mogelijk wordt dat niet behaald. Wiedemeijer spreekt van een bouwstagnatie na 2027. De Nieuwe As van Oost ziet de partij dan ook als ‘logische plek voor verdere planvorming.’