Het is met voetgangers, fietsers, deelmobiliteit, auto’s en openbaar vervoer steeds drukker in de stad. De gemeente Rotterdam heeft een verkeerscirculatieplan opgesteld voor het centrum en de wijken eromheen. Dit plan is nodig om de drukke stad ook in de toekomst veilig, bereikbaar en aantrekkelijk te houden. In de week van 10 juni hebben Rotterdammer de mogelijkheid tot inspraak.
In het verkeerscirculatieplan staan maatregelen om de circulatie van het verkeer (doorstroming) in een wijk aan te passen. Het doel daarvan is minder autoverkeer dwars door een wijk, door dit verkeer via alternatieve routes te leiden.
Die bredere wegen om de wijken heen zijn geschikter voor veel soorten verkeer. Er moet zo ook meer ruimte overblijven voor langzamer verkeer, zoals voetgangers en fietsers, en verblijfs- en vergroeningsruimte.
In het verkeerscirculatieplan staan vier soorten maatregelen om de verkeerscirculatie aan te passen. Het invoeren van eenrichtingsverkeer (1), aanpassingen aan kruispunten (2), het toepassen van verkeersfilters (3) en het aanpassen van weginrichtingen (4).
Onlangs kondigde Rotterdam ook al aan in 115 straten de maximumsnelheid te willen verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur.
Informatieavond
Het plan wordt gemaakt voor de wijken Centrum, Cool, Scheepvaartkwartier, Stadsdriehoek, Oude Noorden, Blijdorp, Provenierswijk, Agniesebuurt, Liskwartier, Bergpolder, Middelland, Oude Westen, Nieuwe Westen, Dijkzigt en delen van Crooswijk en Kralingen.
Dit zijn vooroorlogse wijken, met veel smalle straten. Die zijn volgens de gemeente Rotterdam niet gemaakt voor veel (soorten) verkeer. ‘Door het verkeer beter te verdelen, worden deze wijken veiliger en blijven ze goed bereikbaar’, schrijft de gemeente.
De maatregelen die nu worden voorgesteld zijn nog niet definitief. De gemeente gaat in de week van 10 juni in gesprek met bewoners, ondernemers, zakelijke stakeholders en andere belanghebbenden.
Dit najaar wordt het verkeerscirculatieplan definitief vastgesteld door de gemeenteraad. De doorlooptijd van het plan is tot en met 2030. Met maatregelen op de korte en langere termijn.