McDonalds test reclamezuilen met geur in Utrecht en Leiden

Leestijd: 2 minuten

Fastfoodketen McDonalds heeft in Utrecht en Leiden getest of frietgeur uit reclamezuilen in de openbare ruimte extra klanten kan trekken naar nabijgelegen vestigingen. JCDecaux, specialist in buitenreclame, denkt niet dat dit soort reclame snel de handen op elkaar krijgt bij gemeenten.

Zonder visuele aanwijzingen wordt de frietgeur onmiddellijk herkend, net zoals het M-logo of de jingle van het merk, stelt de fastfoodketen. Daarom heeft McDonald’s Nederland ervoor gekozen om in hun nieuwste campagne uitsluitend deze herkenbare geur te gebruiken.

In Utrecht en Leiden werden eenvoudige rode en gele billboards geplaatst die op het eerste gezicht leeg lijken. Maar zodra voorbijgangers binnen een straal van 5 meter komen, roken ze de frietgeur. Daarvoor plaatste het nabijgelegen filiaal bakjes friet in de billboard.

‘Het is bewezen dat geur effectiever is om heldere en emotionele herinneren naar boven te halen dan beeld. Met de toevoeging van dit volgende zintuig voor deze campagne, hebben we een nieuwe manier gevonden om mensen te herinneren aan Good Times bij McDonald’s, zegt Stijn Mentrop-Huliselan, CMO van McDonald’s Nederland. 

Eerste keer

De actie werd gefilmd en daar was toestemming voor verleend. Daardoor was de test mogelijk. Het was voor de keten de eerste keer dat een billboard wordt gebruikt om geur te verspreiden. Het ging om een experiment. De keten heeft nog niet besloten om er een vervolg aan te geven.

Dat kon ook wel eens lastig worden, zegt een woordvoerder van JCDecaux, specialist in buitenreclame en niet betrokken bij de actie. ‘We hebben wel eens geurdispensers aan onze borden gehangen, maar op deze manier geur verspreiden is ook nieuw voor ons.’ Hij vindt het wel een interessante test.

JCDecaux heeft veel ervaring met bijzondere buitenreclames, vooral in grote steden. Daarvoor wordt altijd contact met de gemeente opgenomen, zegt de woordvoerder. ‘Die hebben een lijst wat wel mag en niet en als het concept daar niet bij staat, krijgen we extra vragen. Denk dan aan zaken als veiligheid, locatie of hinder. Dan bepaalt de gemeente of er toestemming wordt verleend.’ 

Hij verwacht niet dat gemeenten snel akkoord zullen gaan met een bord dat ongevraagd geur verspreidt. Zo wordt ook geluid meestal niet toegestaan. Volgens de woordvoerder van JCDecaux is het gevaar bij geurbillboards dat het irritatie opwekt. ‘Je moet mensen zelf de keuze geven.’

De wijze waarop we onze steden bouwen en leefomgeving inrichten heeft bewijsbare impact op de gezondheid van mensen. Talloze wetenschappelijke onderzoeken wijzen op een verband tussen de inrichting van de leefomgeving en het aantal ziekenhuisopnames, chronische ziekten en het gemiddelde sterftejaar. Met meer vergroening of ruimte voor ontmoeting gaan deze statistieken aantoonbaar omlaag. Of het nu om mentaal welzijn of fysieke gezondheid gaat: een groene en gezonde leefomgeving doet er toe.

En waarom genezen als je beter kan voorkomen? Begin dit jaar ondertekenden gemeenten, GGD’s, zorgverzekeraars en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040 met weerbare gezonde mensen die opgroeien, leven, werken en wonen in een gezonde leefomgeving met een sterke sociale basis. Ook de Omgevingswet schrijft voor dat gezondheid als primair belang wordt meegewogen in ruimtelijke beleid en -inrichtingskeuzes.

Die gezonde leefomgeving zal steeds vaker een stedelijke leefomgeving zijn, want steeds meer mensen zoeken een plek in de stad. Of het nu grote, middelgrote of kleinere steden zijn: we wonen, werken en leven dichter op elkaar. En dat hoeft helemaal niet ten kosten te gaan van gezondheid, laten tal van inspirerende voorbeelden van gezonde stedelijke leefomgevingen zien. Op deze themasite presenteren we de bewijslast in de vorm van inspirerende verhalen en bundelen we praktische vakinformatie van onze journalisten uit onze titels Groen, Stedelijke Interieur en Stadszaken.nl.

De sleutel voor een gezonde generatie ligt voor een belangrijk deel bij degenen die de stedelijke leefomgeving inrichten en vormgeven. Schrijf u nu in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief voor iedereen die wil bijdragen aan gezondere, aantrekkelijke en duurzame steden.