Klinkers of asfalt op fietspaden? In ‘groen’ Utrecht wint de asfaltsupporter

Leestijd: 2 minuten

De strijd om de verharding van de fietsstraten in Utrecht lijkt na vele jaren te zijn beklonken in het voordeel van asfalt. Veel bewoners willen liever klinkers, maar in de raadsvergadering gisteravond moesten zij het afleggen tegen een meerderheid die koos voor een afwegingskader verharding fietsroutes. Daarmee kan het college van B en W zelf bepalen of fietspaden klinkers of asfalt krijgen. 

Veel Utrechters lopen al jaren te hoop tegen plannen van het college van B en W om vrijwel alle fietspaden te voorzien van rood asfalt. Het beleid voor rood asfalt bestaat sinds 2002, want, zo redeneert het stadsbestuur, dit rijdt comfortabel en is goed herkenbaar als een fietsroute. 

Bewoners vinden het vaak lelijk, niet passen bij het historische karakter van een straat. Ook zeggen ze dat fietsers vaak harder rijden op asfalt. Verder zijn er vragen over klimaatadaptie, want asfalt laat regenwater minder goed door dan klinkers. 

In het afwegingskader staat dat alle Utrechtse fietspaden in rood asfalt moeten worden uitgevoerd, behalve als het gaat om fietspaden in de historische binnenstad, op bijzondere, beeldbepalende, cultuurhistorische locaties buiten de binnenstad, en in smalle straten. 

Motie regenwaterafvoer 

Een motie van de oppositie om regenwaterafvoer in het afwegingskader te laten meewegen, haalde het niet. Ook een motie om de mening van omwonenden te laten meewegen, kreeg geen meerderheid. 

Vorig jaar vroeg de gemeente nog een bewonerspanel om hun mening. De uitkomst bleek sterk verdeeld: de meeste respondenten vinden fietsvriendelijke klinkers prettig om op de fietsen en ook passen bij woonstraten. Maar ook asfalt kreeg een grote meerderheid achter zich. 

Het kader is een aanvulling op het Utrechtse Mobiliteitsplan 2040 en in de Omgevingsvisie Binnenstad 2021 was ook opgenomen dat rond de hele Utrechtse singel rood asfalt wordt aangebracht. 

Het afwegingskader kreeg dankzij een draai van D66 een meerderheid. Dat betekent dat het stadsbestuur met de afwegingen in de hand overal rood asfalt kan aanleggen. 

De wijze waarop we onze steden bouwen en leefomgeving inrichten heeft bewijsbare impact op de gezondheid van mensen. Talloze wetenschappelijke onderzoeken wijzen op een verband tussen de inrichting van de leefomgeving en het aantal ziekenhuisopnames, chronische ziekten en het gemiddelde sterftejaar. Met meer vergroening of ruimte voor ontmoeting gaan deze statistieken aantoonbaar omlaag. Of het nu om mentaal welzijn of fysieke gezondheid gaat: een groene en gezonde leefomgeving doet er toe.

En waarom genezen als je beter kan voorkomen? Begin dit jaar ondertekenden gemeenten, GGD’s, zorgverzekeraars en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040 met weerbare gezonde mensen die opgroeien, leven, werken en wonen in een gezonde leefomgeving met een sterke sociale basis. Ook de Omgevingswet schrijft voor dat gezondheid als primair belang wordt meegewogen in ruimtelijke beleid en -inrichtingskeuzes.

Die gezonde leefomgeving zal steeds vaker een stedelijke leefomgeving zijn, want steeds meer mensen zoeken een plek in de stad. Of het nu grote, middelgrote of kleinere steden zijn: we wonen, werken en leven dichter op elkaar. En dat hoeft helemaal niet ten kosten te gaan van gezondheid, laten tal van inspirerende voorbeelden van gezonde stedelijke leefomgevingen zien. Op deze themasite presenteren we de bewijslast in de vorm van inspirerende verhalen en bundelen we praktische vakinformatie van onze journalisten uit onze titels Groen, Stedelijke Interieur en Stadszaken.nl.

De sleutel voor een gezonde generatie ligt voor een belangrijk deel bij degenen die de stedelijke leefomgeving inrichten en vormgeven. Schrijf u nu in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief voor iedereen die wil bijdragen aan gezondere, aantrekkelijke en duurzame steden.